Kyläniemi Runt DH 2025: ”heikkoa ja suunnaltaan vaihtelevaa vastaista tuulta”

Maailmanhistorian viides Kyläniemi Runt Doublehanded (DH) -kaksinpurjehduskilpailu seilattiin lauantaina 14.6. Suur-Saimaan vesillä. Kisassa voittajaksi nousivat tutut venekunnat: Cascade ja Inffani.

Vem kan segla förutan vind…?” lauloi ja kysyi vuonna 1970 suosittu lauluduo Nina Lizell ja Lee Hazlewood. Heidän hittinsä pohjautui vuoden 1959 Svea Janssonin levytykseen. Ilman tuulta purjehtimista oli tapailtu laulun sanoin jo 1700-luvulta periytyvässä ahvenanmaalaisessa kansanlaulussa ja vuonna 1909 ensimmäistä kertaa tässä muodossa (”Ken voi seilata tyynessä…?”) esitetyssä laulussa.

Tätä samaa asiaa pohtivat, miettivät ja strategioivat ne vuoden 2025 Kyläniemi Runt DH-kisaan lähtenyttä 14 venekuntaa (6 isossa luokassa, 12 pienemmässä luokassa), jotka kohtasivat järvipurjehduksen sietämätöntä keveyttä eli tunnelmaa tämän vuoden KRDH-reitillä.

Tuttua laulua mukaillen…: ”Sarviniemen Satamasta kun kerran lähdetään…” (kuva: JO.)

Kisajärjestäjät LrPS ja RiPS olivat satsanneet tänä vuonna siihen, että kaikilla kisaan lähteneillä oli mahdollisuus saada tulos. Asiaa oli mitä ilmeisimmin pohdittu Saimaa Ranking -toimikunnassa. Tuloslaskennassa pelattiin siten varman päälle – joka oli hyvä asia: jo ennen starttia kaikilla oli tiedossa se, että väli- eli tulosaika otetaan Kutveleen kanavalla. Se miten Kutveleesta loppumaaliin kuljettava aika lasketaan, jäi osalle kisaan lähteneille hieman epäselväksi, vaikka kisaohjeessa toisen osuuden mitaksi kerrottiin ”Lähtö-Maali”.

Kisan loppuaika kellotettiin lähellä lähtöpaikkaa, Rastiniemessä – ja näin saatiin kaksi loppuaikaa kisalle: 1-osuus ja 2-osuus ja siitä laskien lopulliset sijoituspisteet ISAF:n pistelaskun mukaan ensimmäisen maalin pisteiden ja lopullisen maalin pisteiden mukaan.

Ja: Tottakai (joka on legendaarisen lappeenrantalaisen folkkarin nimi) tämä antoi aiheen jälkispekuloinnille.

Kevyessä, ja edelleen keventyvässä kelissä liikkeelle

Upean m/s Nicolinan osaava miehistö kippari Jamppa Kohosen johdolla oli laatinut lähtöviivan Sarviniemen edustalle, s/s Mikkelin kiven länsipuolelle. Lähtölinja oli sopiva, aavistuksen tiivis komiteaveneen puolelta lähdettäessä, mutta molempiin lähtöihin (12 ja 6 venettä) sopivan mittainen.

Pienen luokan erikoisuutena oli tänä vuonna se, että paikalle oli saatu vierasta väriä kahden First 18 -veneen myötä. LrPS:n Ville ja Elena John (s/y Smaug) ovat uineet hienosti sisään tämän jollamaisen luokan piireihin. He olivat saaneet mukaan kaksi muuta First 18/Seascape -venekuntaa Espoosta: ESF:n Matamatan (Mikko Mattila & Robert Segercrantz) sekä Kantvikin purjehtijoiden Tildan (Kristian Karru ja co-skipperin).

Ennen starttia lähtöalueella oli puhallellut 3—4 m/s tuuli, mutta – kuten usein Saimaalla käy – aamun tuulet kaikkoavat puolen päivän aikoihin. Pikkuluokka lähti liikkeelle 11.00 ja isommat 11.20. Tuulta oli jäljellä vaivaiset 1,5—2 m/s. Se ei ole tietenkään järjestäjien, eikä Jampan, vika.

Startissa pienen luokan veneet ottivat konservatiivisen styyran puolen lähdön ja pian nähtiin, että Saku Vennon kipparoima, Robbe Sandströmin ohjastama Cascade sekä Tommi Isotalon ja Antti Uotilan käskyttämä Penelope ajoivat tosissaan kilpaa toisiaan vastaan.

Isossa luokassa Ville Himmin ohjastama ja Masadius Ahosen kipparoima Onyx nappasi tuttuun tapaan ykköspaikan komiteaveneen kulmalta juuri ennen ex-kommodori Topiantti Äikkään ja Juho Ojalan Suvihuvia. Kepeiden tuulien Saimaa-paatti, RiPS:n Inffani, pinnassa Panu Kokko ja co-skipperinä Jari ”Sääntökirja” Hamström, olivat rohkeita ja ottivat paaran startin: Onyx meni kärkeen ja Suvihuvi päästi herrasmiessääntöön nojautuen Inffanin edelleen ilman turhia vendamanööverejä edelleen heikkenevässä kelissä.

Venekuntien sijoitukset vaihtelivat ja Turpaniemen kohdalle tultaessa joku sai henkilökohtaisia puuskia, jotkut taas eivät.

Pitkäluodolle mentäessä spinnut nousivat ja laivasto, fleetti, hajosi: valtaosta veneistä ajoi Pitkäluodon länsipuolelta, läheltä Hietasaarta; osa ajeli aivan viistäen Pitkäluodon itäkärkeä, yksi uskaltautui ajamaan jopa 2,4-väylää pitkin ja kiersi itäviitan itäpuolelta.

Taustalla Turpaniemi, venekuntien edessä Pitkäluoto. Joku on reitin jo ratkaissut, muut seuraavat toisiaan (kuva: HV).

Pitkäluodon kohdalla näytti siltä, että ns. Ruhan selällä olisi selkeä tuulialue ja kaikki tähtäsivät siihen – mutta, kissan viikset: selkä oli aivan platta ja ainoastaan henkkari-puuskat vaihtelivat tilannetta.

Näyttävimmän kirit ottivat keula-aallot kuohuen vetäneet Cascade ja Fatmai, jonka pinnassa oli kisan kokenein kippari Iskari Isotalo co-skipparina miltei yhtä kokenut Jolly Ikonen. Hyvä juttu, että ukot pysyivät veneen kyydissä sellaisessa vauhdissa.

Mitä isä edellä, sitä poika perässä. Vai mitä mahdettiin pohtia s/y Penelopessa tässä vaiheessa? (kuva: HV).

Sitten kävi niin, että kun kisa media- ja loppuaikavastuuta kantanut kakkoskomiteavene m/s Tauriel (joka oikeasti on elokuvahahmo, ei ”kirjaan” perustuva) odotteli valokuvausvehkeet valmiina Petrasaaren länsipuolella, että kukas sieltä tulee ekana, niin sieltä tulivat kaikki!

Kisa ikään kuin alkoi uudelleen Petrasaaren kohdalla: pienen ja ison luokan veneet olivat yhdessä nipussa Petrasaaren kohdalla. Ari ja Tuula Hovin skipparoima Ava (First 31.6) oli tässä vaiheessa fleetin kärjessä, vaikka he olivat kokeneet startissa pieniä hankaluuksia.

Näin yllättävää järvipurjehdus kevyessä kelissä on. Todettakoon jo tässä, että Ava sijoittui välimaalissa, Kutveleen kanavan yläpuolella olevan pohjoisviitan kohdalla, hienosti sijalle 4/6. Tämä antoi varmasti avalaisille intoa jatkaa kisaa aina kaukana häämöttämään Rastiniemen maaliin saakka.

Ari ja Tuula näyttivät reittiä kohti Kutveleen kanavaa koko fleetin ilmaannuttua Petrasaaren takaa (kuva: HV).

LrPS:ssa tunnettu hahmo, Timo Surakka (s/y Arvo), on pitkään puhunut ”Petranselän kostosta”. Se tarkoittaa sitä, että vaikka rantsussa – Parkonperällä, Sarviniemessä, Pum-pum Pumalassa näyttäisi olevan kivasti tuulta keskikesällä niin Petralla on plägä. Suran tieto piti taas paikkaansa. Argh.

KRDH-kisan veneet kiikaroivat kaihoisasti selän itäseuraan, jossa Aki ja Lari Suhosen s/y Wanda (Dehler 34) ajoi virsarilla reteesti karkuun kilpailussa mukana fleettiä. Ajoittain tuuli keskellä Petraa oli peräti 0,0 m/s ja vauhti sen mukainen.

Teemu Hietamies ja Veki Nikkinen ohjastivat s/y Freyaa kevyessä kelissä keskellä Petranselkää. Spinnu veti ajoittain erittäin vahvasti (kuva: HV).

Välimaali Gutvel-kanavalla

Käytännössä fleetti pääsi kuin pääsikin Kutveleen välimaaliin. Ainoastaan s/y Adelen Saimaan paras naisisto (Suvi Nupponen, Erna Nikkinen) joutui jättämään kisan kesken sairastapauksen vuoksi. He lähtivät sitkeästi matkaan, mutta lopulta päättivät suunnata kohti tuttua mökkirantaa. Selvää on, että sairaana ei pidä kisata, urheilla. Siitä DNF.

Kutveleessa kisaa oli käyty noin puolet (12 Nm) ja kanavan pohjoispuolelle ankkuroituneessa m/s Nicolinassa kellotettiin väliaikatulokset, joiden mukaan jaettiin pisteitä. Alla on kuvake, jossa on kisan tilanne tässä vaiheessa. Rahtilaivoja, tukkinippuja ja huviveneitä on ollut haitaksi asti. Komiteavene Taurielista huhuiltiin kisaajille, että ”eteläpuolella olisi paremmin tuulta”. Se nostatti tunnelmaa…

Kutveleen välimaalin tuloslistat. Tiffanylle Line Honors, tasureissa tulos oli heikompi.

Vauhti kiihtyy – co-skipperilä kiirusta

Veneet putkahtivat ulos Kutveleesta: kommodori Mikko Ikosen ohjastama ja co-skipper Pete ”ei-se-Pete-Hännisen” Hännisen gastaama Tiffany puhkaisi Mäntysaarenselän ensimmäisenä. Kaikki kunnia Mikolle ensimmäisestä Line Honors -sijoituksesta!

Tiukasti perässä laahasivat pikkuluokan Cascade, isomman Freya ja Suvihuvi. Ihan perässä tulivat Penelope, Onyx, Inffani, joka kaappasi tämän välimaalin ykkössijan suht edullisen tasoitusluvun turvin. Mikälie olisi Inffanin todistusluku?

Teemun ja Vekin Freyaan oli hyvä pitää pientä välimatkaa, ettei vaan puksprööti löydy ihan väärästä paikasta. Purjeenvaihdossa hieman vielä opeteltiin ja muut ohittivat… (kuva: JO).

Kutveleesta reitti kulki ”Peten matalalle”, eli LrPS:n tukikohdan edustalla olevan ristiviitalle, josta heikentyneessä tuulessa alkoi hivuttava kryssijakso kohti maalia.

Eräässäkin veneessä odoteltiin tietoa, että maali olisi asemoitu kipparikokouksessa hahmotellun Talsionpään kohdalle. Mutta ei. Matka jatkui kohti Rastia ja Sarviniemeä.

Kärkiveneet hakivat tuulia lähempää Kyläniemeä kuin selältä. Tähän oli selvä syy – Kyläniemen ja Jänkäsalon välinen alue näytti, ainakin veneestä katsottuna, täysin tyyneltä ja sinne ei ollut menemistä.

Fleetiä johtanut Tiffany teki rohkean liikkeen ja haki hyvät nousut ja tasaisen virtauksen Kyläniemen eteläpuoleisen Lamposaaren rannasta. Hyvänä kryssiveneenä tiedetty Onyx pysytteli loppuvaiheessa radan keskivaiheilla, Suvihuvi seurasi tarkasti kärkiveneiden liikkeitä.

Vihdoin saatiin m/s Taurielista tieto, että maali oli asetettu ”Rastin punaiselle” ja tuulia haettiin yhä lähempää Kyläniemen rantaa – joku näki kaikuluotaimessa jo pieniä lukemia. Tiffany (Diva 39) ylitti maaliviivan ensimmäisenä ja saavutti jo toisen Line Honors -sijoituksen tämän vuoden Kyläniemi Runt -kisassa. Onyx ja Suvihuvi tekivät pian seuraa Tiffylle ja veneet suuntasivat kohti satamaa.

Pienessä luokassa Robben & Sakkun ohjastama Cascade piti pintansa myös kevyessä kelissä: Light-G1 veti hyvin ja silminnähden kevyestä kelistä kärsinyt ”fokkavene” Penelope (Sun Odyssey 31i) jäi botukasta selvästi, myös tasoituksissa – sama koski ison luokan Freya (First 31JK).

Kaikkiaan kokonaiskisan lopputulos oli Panu Kokon ohjastaman Inforno 31:sen, Inffanin, juhlaa: kevyessä kelissä taulukkolukemalla ajava Inffani nappasi ison luokan voiton niin Gutvelen välimaalissa kuin Rastissa. Inffani oli selvä ykkönen (2 pistettä), mutta aivan yhtä epäselvä kakkonen oli Suvihuvi, joka sai kisassa sijoitukset 2. ja 3. (5 pistettä). Onyx vaipui 3. sijalle ollen lähdössä 5. ja 2. (7 pistettä). Line honors -voittaja Tiffany oli vasta viides.

Yllä kokonaiskierroksen tasoitustulokset, jonka perusteella laskettiin II-lähdön tulokseksi sekä kokonaiskisa pistetulokset.

Saimaa Ranking jatkuu Savossa

Seuraava Inffanin ja Onyxin otatus nähdään Kuopiossa Viinijuhlapurjehduksessa sekä Kallavesj Regatassa (la-su 28.—29.6.). Savon Regatta jatkuu ke 2.7. Linnasaaripurjehduksella ja huipentuu la 5.7. Savonlinnassa kisattavaan Ooppera Regattaan.

Näiden Saimaa Ranking -kisojen jälkeen nähdään mikä on tilanne pienessä luokassa, jossa LrPS:n Botnia 6 Cascade näyttäisi dominoivan, ja toisaalta se, voiko Onyx saada kahden kisan voiton Inffania vielä kiinni. Savon Regatan mielenkiintoa lisää se, että paikalla on vahvoja venekuntia Kuopiosta, Varkaudesta ja mahdollisesti myös muualta.

KRDH palkitsee mukaan lähteviä

Kaikkiaan vuoden 2025 Kyläniemi Runt DH-kisa oli vahva osoitus siitä, että RiPS:n ja LrPS:n yhteistyöllä saadaan toteutettua mielenkiintoinen purjehdustapatuma eteläiselle Saimaalle. Enemmänkin venekuntia, ja pariskuntia, kimppavenekuntia jne., sopisi kisaan mukaan. Saimaa on iso järvi.

Ilahduttavaa oli, että pienessä luokassa nähtiin vierailevia venekuntia Espoosta sekä perinteisempiä matkaveneitä kuten Mikko ja Ilkka Huhtasen skipparoima s/y Isabella (Olhson 29) – jopa ilman spinnua! Mukavaa oli nähdä Saimaalla jälleen myös s/y Fenix (Inferno 26), joka omistaja Jukka Jääskeläinen on saanut sen hyvää menoon yhdessä co-skipper Eero Häklin kanssa.

Saimaan kisat jatkuvat siis Kuopiossa, jossa on odotettavissa kovaa kisaamista paikallisten kisarassien sekä eteläisen Saimaan Onyxin ja Inffanin välillä.

Todettakoon, että espoolaisia vieraita (2 kpl) ja Fenixiä ja Inffania (molemmat RiPS) lukuun ottamatta LrPS oli jälleen dominoiva seura tämän vuoden KRDH-kisassa. Mutta: se ei ole enää uutinen.

Tulokset on nähtävillä tältä sivulta (avautuu saimaanpursiseurat.fi: kilpailutoiminnan sivustolle).

–Mäntysaaren kirjeenvaihtaja
Kuvat: Hannu Viitikko ja Juho Ojala

 

Yhteistyössä