Sulkuremontin varoja kohdennettava Kutilan Suur-Saimaan kanavan toteutukseen
Lappeenrannan pursiseuran (LrPS) ja Lappeenrannan moottoriveneseuran (LMS) kannanotto:
Me purjehtijat ja veneilijät seuraamme huolestuneina Saimaan kanavaa koskevaa uutisointia. Maanantaina 2.5. luimme mediasta, että LVM ehdottaa kanavan sulkuremontin määrärahan purkamista. Itäisen Suomen vientiteollisuudelle tärkeä hanke kariutuu. Periaate on kaikille selvä, seuraus ikävä.
Veneilijöiden ja vesiliikenteen edunvalvojina Lappeenrannan pursiseura ja Lappeenrannan moottoriveneseura haluavat nostaa esiin huomioita, joihin sulkuremontin kariutuminen johtaa: ensimmäiseksi nousee esiin huoli meriliikenteen tyrehtymisestä koko Itä-Suomelle tärkeiden vientialojen kannalta. Sulkuremontti olisi ollut tarpeen alueen elinvoiman kannalta.
Toiseksi huomio kiinnittyy sulkuremontin rahoihin: kun 95 miljoonan euron hanketta ei toteuteta, on katsottava tarkemmin Etelä-Karjalan vesiliikenteen kehittämistä ja jo valmisteltuja hankkeita. Taipalsaaren kunnan ja Lappeenrannan kaupungin yhteishanke Kutilan harjulle rakentuvan ”Suur-Saimaan kanava” on nostettava voimakkaasti esille. Kutilaan tulevan kanavan ja siltahankkeen suunnitelmat ovat pitkällä.
Viestimme on: ensi vuoden valtion talousarviossa on Saimaan kanavan sulkuremonttiin korvamerkityistä varoista siirrettävä noin 13 miljoonaa Kutilan kanavahankkeeseen.
Kutilan Suur-Saimaan kanavalla on kaksi tärkeää vaikutusta: ensinnäkin sen ja Kopinsalmeen sijoittuvan pumppaamon ja Käkeläntaipaleen virtausaukon avulla parannetaan turvesoiden ja maanviljelyn takia heikentyneen Pien-Saimaan vedenlaatua. Etelä-Karjalan Liiton laadituttamien virtaamaselvitysten tulos on selvä: Kutilan kanavan kautta ohjataan Suur-Saimaan kirkasta vettä Maavedelle ja näin kohennetaan merkittävästi Pien-Saimaan ympäristöä. Toinen näkökulma on, että uusi vesiliikenneyhteys Suur-Saimaalle luo uusia näkymiä matkailun vahvistamiseen: Suur-Saimaan kanavalla on positiivisia vaikutuksia pitkälle Etelä-Savoon saakka. Puumalan kunta on jo nyt rahoitusosuudellaan mukana kanavahankkeessa.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on tarkka talousmies. Hän näkee, että osa sulkuremontista säästyvistä varoista käytetään LVM:n investointirahoituksen sopeutuksiin. Siis säästöihin, joka on hyvä asia. Kaakonkulman liikenneolojen kehittäminen ansaitsee jatkossakin voimakkaan panostuksen: Luumäki–Joutseno-välin kaksoisraidehanke on tärkeä koko Itä-Suomen kannalta. Samoin mt387 (Lappeenranta–Virojoki), vt26 (Luumäki–Kotka) ja Kouvola–Kotkan satama -raideyhteys ovat kohteita, joilla on merkitystä Itä-Suomen elinvoimaisuudelle.
LrPS:n ja LMS:n katsannon mukaan on Saimaan kanavan sulkuremontista siirtyvät varat osoitettava Saimaan alueen vesiympäristön ja -liikenneolojen kehittämiseen eli käytännössä Kutilan harjulle rakentuvaan Suur-Saimaan kanavan pikaisen toteuttamiseen. Se olisi järkevää valtion varojen kohdentamista. Se kannustaa alueellista elinkeinoelämää kehittämään uusia palveluita lisääntyvän kotimaanmatkailun ja vastaa kasvavan kansainvälisen turismin tarpeisiin Suomen Sisäsaaristoon liittyvien matkailutuotteiden ja -reittien edistämisessä.
Lisätietoja:
LrPS ry:n kommodori (pj.) Topiantti Äikäs, 040 716 4188, topiantti.aikas[at]lrps.fi
LMS ry:n kommodori (pj.) Virve Juntunen, 040 515 0601, kommodori[at]lmssaimaa.fi
Jakelu:
– Media (Ylen toimitukset, alueen sanomalehdet, veneilyalan julkaisut)
– Kaakkois-Suomen vaalipiirin kansanedustajat
– Etelä-Karjalan Liitto, Etelä-Savon maakuntaliitto, Kaakkois-Suomen Ely-keskus
– LVM, YM, MMM (ministerit, kirjaamot)
– Alueen kunnat (kj:t, johtavat viranhaltijat, kirjaamot)
– Suomen purjehdus ja veneily ry
* * *